Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :

Over bewustzijn en ‘gewaarzijn’

/
/
/
237 Views

Wat ís bewustzijn? De wetenschap lijkt geen raad te weten met deze vraag en slaagt er niet in een eenduidig antwoord te formuleren. Maar volgens het boeddhisme is bewustzijn het verschijnen van objecten, en de vorming van ideeën over deze objecten in het bewustzijn noemen boeddhisten de ‘mind’.

Door Bill Bodri

Vóór de verschijning van objecten is er gewaarzijn, maar zodra gewaarzijn in aanraking komt met objecten, wordt het bewustzijn. Dus gewaarzijn zonder objecten is de a priori staat, voorafgaand dus aan bewustzijn; het is de (oer)grond die bewustzijn in zich draagt. Gewaarzijn is altijd in een staat van niet-weten. Het schijnt of verlicht slechts. Dit wordt ook wel ‘schittering’ genoemd en daar verstaat men stralende helderheid, verlichting onder.

Zonder objecten aan te raken rust gewaarzijn in het eigen zijn: het ‘is’ alleen maar. Het is ‘aanwezigheid’. Het is schitterend, dus schittering is de aard van gewaarzijn. Het is als een enorm lichaamloos lichaam van niet-wetend weten. Je kunt het niet identificeren als zijn of als niet-zijn, als echt of als onecht, want het onttrekt zich aan alle beschrijvingen. Het is zonder deze hoedanigheden en dat is haar schoonheid. Gewaarzijn is een eeuwig schitterende hoedanigheid van de uiteindelijke  en ware essentie van ons wezen.

Maar mind is iets objectievers, want mind behelst duidelijk verschil maken en begrijpen. Mind is wat helder onderscheid maakt – datgene wat de hoedanigheden van objecten kan onderscheiden. We gebruiken de mind om dingen te bevatten; de mind is een manipulatie van het bewustzijn. De mind is een patroon van bewustzijn dat voortkomt uit gewaarzijn, dat op haar beurt weer een hoedanigheid is van onze oorspronkelijke aard. Dat is tenminste de verklaring van het boeddhisme en van advaita vedanta; leringen die duizenden jaren de tijd hebben gehad om stevige definities en verklaringen te formuleren.

In termen van de leerstelsels van voornoemde spirituele scholen is bewustzijn dus nog niet onze ultieme zijnsstaat, omdat bewust weten niet onze ultieme oorspronkelijke aard is; het is eerder een kijken naar buiten, naar objecten, dan een staat van verpozen in zichzelf als ware essentie, zonder franje. We zijn vaak in de verkeerde veronderstelling dat weten of bewustzijn, gemeenzaam ook wel de mind genoemd, ons ware zelf is, maar zo is het niet. Het kan niet zo zijn, want bewustzijn is niet constant en blijvend. Er is nog iets meer dan bewustzijn, er is iets dat de mind overstijgt, er is nog steeds iets meer dan weten en wat dat ‘meer’ is dat spiritueel ontstijgt aan bewustzijn, is altijd aanwezig, onveranderlijk, altijd leeg, schitterend gewaarzijn. Het diepste geheim van de zenboeddhistische traditie is dat niet alleen ons bewustzijn maar ook gewaarzijn niet de ultieme, oorspronkelijke gastheer of het ‘Zelf’ is. Bewustzijn en ook gewaarzijn zijn nog steeds ‘gasten’; ze zijn een werking van de absolute natuur.

Het gebied van het bewustzijn is niet meer dan een projectie van de oorspronkelijke aard. Het is een nog altijd ondergeschikte constructie die voor zijn bestaan afhankelijk is van andere elementen. En omdat het van andere dingen afhangt, kan het niet de ultieme staat van werkelijkheid zijn. Over de daadwerkelijk verlichte staat zei de boeddha Manjushri: ‘Het is niet iets dat door het bewustzijn kan worden gekend en het is ook geen object van de mind.’ Je kunt ‘De Ultieme Ene’ niet vinden met de mind of met behulp van je gedachten, dus hoe vind je hem dan? Door geen-mind en door geen-gedachten; door niet te hechten aan je gedachten, maar door ze er gewoon te laten zijn als ze zich aandienen; door je er in geen geval mee te identificeren.

Dit zijn wijze woorden waar de wetenschap nog niet mee uit de voeten kan. De psychiatrie en de psychologie houden zich op z’n best bezig met mentale manifestaties van de mind, proberen ze te in te delen naar vorm en betekenis. De cognitieve wetenschap breekt zich nog steeds het hoofd over hoe objecten ‘daar buiten’ veranderen in mentale manifestaties in het brein en vervolgens in het bewustzijn, en heeft nog niet veel vorderingen gemaakt op dit gebied. In deze nieuwe eeuw is het beste advies dat we de neurochirurgie en de cognitieve wetenschappen kunnen geven dat ze de oude leerstelsels van het boeddhisme en van advaita vedanta onderzoeken, om uit te vinden wat die te zeggen hebben over bewustzijn en de verscheidenheid aan manifestatievormen van de mind.

William (Bill) Bodri (www.meditationexpert.com/index.htm). Vertaling: Wilma Wedman

Wat is bewustzijn volgens jou?

Zoveel mensen zoveel duidingen. Wat is bewustzijn volgens jou? Stuur je visie per e-mail naar redactie@kd.nl.



Plaats een reactie

    Artikel delen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest