
Wat vind jij? Demonen bestaan wel/niet
En bestaan ‘goed’ en ‘kwaad’ eigenlijk wel?
Nee, demonen en het ‘kwaad’ bestaan niet als losstaande entiteiten.
Ja, demonen zijn zelfstandige wezens die dood, haat en verderf kunnen zaaien.
Twee meningen. Met verstrekkende gevolgen: als je demonen en het zelfstandige kwaad ontkent, heeft het sjamanisme, religie en alle goed-kwaadfilosofie je niets meer te bieden.
Wat vind jij en leg hieronder ’s uit?
Het is nu bijna tien jaar geleden dat ik mijn eerste én belangrijkste intense innerlijke reis maakte met hulp van de moederplant Ayahuasca. Een reis die mijn leven op zijn kop zette en voorgoed zou veranderden. Er werd mij niet alleen getoond wat de ware aard van bewustzijn is, maar ook hoe ik anderen mag begeleiden op hun ontdekkingstocht naar hun essentie. Vanuit die staat van zijn schreef ik mijn eerste boek, De Gewijde Reis. In deze staat werd mij verteld dat ik met de sjamanistische traditie die ik tot dan toe volgde moest breken en mijn eigen weg diende te gaan. Ik had op dat moment nog geen idee wat er bedoeld werd, maar wist wel dat ik deze impuls moest volgen.
In de weken die volgden na deze overweldigende lichtervaring, werd de methodiek mij stukje bij beetje geopenbaard. Mij werd duidelijk gemaakt dat de mensheid zeker al vanaf het verschijnen van het Oude Testament verwikkeld is in een strijd tussen goed en kwaad. Hoe graag ‘goed’ ook mag denken dat het aan de winnende kant is, paradoxaal genoeg houdt het daarmee de strijd in stand. De opdracht die ik kreeg, was om mensen te leren vóórbij de dualiteit te komen, in een staat van eenheid, waar de heling wacht.
Angstige werkelijkheid Wie wel eens een ervaring heeft gehad met de heilige Ayahuasca-thee, weet hoe intens, vluchtig en vatbaar voor suggestie de innerlijke wereld wordt. Toen ik mijn vrouw Tanja voor het eerst begeleidde op zo’n magische reis, kwamen er allemaal griezelige doodskoppen in haar wereld. Ik gaf haar de suggestie om ernaar te glimlachen. ‘Verrek’, zei ze, ‘ze lachen terug.’ Even later zag ze in haar visioenen een doosje met paars poeder. Weer gaf ik haar een suggestie en vertelde dat het door de lucht kon vliegen. Ogenblikkelijk dwarrelde er overal paars poeder in haar innerlijke wereld.
Onder invloed van de magische drank begeef je je in een wereld die aan soortgelijke wetten lijkt te gehoorzamen als de wereld die kwantumfysici ontdekten. Zodra er een waarnemer in het spel is, gaan vormen en deeltjes hun schijnbaar eigen spel spelen. Schijnbaar. Wat ik in het licht leerde, is dat door onze filters van waarneming het bewustzijn haar vorm krijgt. Bewustzijn is in de manier van waarneming. Klinkt logisch toch, iedereen met een beetje achtergrond over non-dualiteit kan je soortgelijke informatie geven. So what? Omdat het allesbepalend is voor hoe je een innerlijke reis maakt, en hoogstwaarschijnlijk ook, voor hoe je je leven leeft en vormgeeft.
Toen ik dat eenmaal doorkreeg, begreep ik ook de bittere noodzaak om met de traditie te breken. Ga maar na: vanuit het sjamanisme wordt er gestreden met het kwaad, met spirits, entiteiten. Het gangbare geloof is dat entiteiten onze zwakke plekken opzoeken en daar aanhaken, waardoor ze ons als bloedzuigers leegzuigen. Ik geloofde hier ook lange tijd in en maakte mij de technieken eigen om me te verdedigen tegen de invasie van duistere krachten. Tijdens mijn Ayahuasca lichtervaring werd mij duidelijk dat dit compleet nonsens was, bijgeloof, bakerpraat. Vanuit onze diepste angsten voor hel en verdoemenis móesten we wel geloven dat er iets duisters in de duisternis loerde én dat er een sjamaan (of priester) voor nodig was om ons veilig te houden. Zoals we ooit geloofden dat de donder de toornige stem van God was. Precies dit soort angsten (ver)vormen onze waarneming als geen ander. Onze grootste en diepst gelegen angsten scheppen de realiteit van de voor suggestie supergevoelige geest. Dat is wat Ayahuasca je ten diepste kan tonen: je eigen vervormingen en filters.
Nooit een demon gezien Mijn ontdekkingen hierin, en later mijn publicaties, worden mij niet altijd in dank afgenomen, zeker niet door de gevestigde orde die stevig geankerd is in de traditie. Zo schreef Hannah Klautz mij: ‘In je boek heb ik gelezen dat je van mening bent dat demonen niets anders zijn dan je eigen schaduw, maar dat is in ieder geval niet de sjamanistische visie. Alle sjamanen die ik ontmoet heb, zijn van mening dat demonen op zichzelf staande entiteiten zijn. Net als allerlei soorten spirits, natuurwezens, elfen, engelen, buitenaardse wezen, spirits van de voorouders etc.’
Mensen als Hannah gaan epische gevechten aan met demonen, desgewenst met de hulp van een aartsengel. Of een sjamaan, wat volgens Klautz erg gevaarlijk werk is: ‘Als de sjamaan één fout maakt, loopt hij het risico zelf bezeten te raken door de desbetreffende demon.’
Ik antwoordde haar dat mijn visie op het werken met demonen inderdaad wezenlijk anders is dan de hare en de sjamanistische traditie, maar dat het mij in het begeleiden van meer dan 4000 mensen nog nooit was overkomen dat iemand demonisch werd, wat volgens haar iedere sessie minimaal bij een paar mensen zou moeten gebeuren. Volgens Klautz kwam dat omdat ik te onervaren ben en de negatieve entiteiten niet zie. Ik gaf haar terug dat ik de kwaliteiten die anderen als ‘demonisch’ zouden bestempelen wel degelijk zie en voel, maar dat ze mijn geen angst inboezemen. Integendeel, ik voed ze met mijn liefde. Niet de zoete liefde uit vijfstuiverromans, maar de liefde van acceptatie, van erkenning. Ik ontdekte door de lessen van Ayahuasca dat als ik een demonische energie met liefde tegemoet treed en mij er helemaal voor open, deze mag helen.
God bestaan niet In de visie van Klautz zijn demonen ‘niet door God geschapen en dragen geen goddelijke kern in zich. Ze hebben geen ziel, een heel laag bewustzijn en kennen slechts één doel, namelijk haat, dood en verderf zaaien.’ Niet door God geschapen? Als Ayahuasca je één les kan leren, als je voorbij het duale niveau van yin en yang, van goed en slecht, van oorzaak en gevolg mag kijken, dan is het dat God niet bestaat. God kan niet bestaan. Alles is God. Vanuit die wetenschap, het zaad van liefde dat álles goed is zoals het is, dat ook ‘demonische’ krachten er mogen zijn, kunnen deze duistere krachten transformeren. Ik zie dat dagelijks bij mijn kinderen: soms zijn ze ook des duivels. Als er iets gebeurt dat tegen hun diepste waarden ingaat, als hun integriteit wordt aangetast. Of als ze naar bed moeten… Dan veranderen ze in kleine monstertjes! Als ik daar recht tegenin ga, en ze probeer te laten luisteren of terechtwijs, ontploft de boel. Zoals in de sessies die Klautz aan mij beschreef en waarin ze met zes man op een persoon moeten gaan liggen om hem in bedwang te houden. Is mij nog nooit gebeurd. Waarom niet? Omdat het kinderspel is; letterlijk, net als bij mijn zoontjes. Zodra ik ze erken in hun boosheid, jaloezie, angst en haat, in hun demonische energie, beginnen ze te smelten.
Er is geen inherent kwaad op deze wereld, net zoals er geen inherent goed is. Alles is aan beweging onderhevig en situationeel afhankelijk, voornamelijk van hóe je ernaar kijkt. Vanuit liefde en aanvaarding, of vanuit angst, afwijzing en gewelddadigheid?
Een paar weken geleden nog werd ik flink op de proef gesteld. Een jonge vrouw dronk Ayahuasca en kwam binnen een paar uur terecht in een stuk dat je gerust demonisch zou kunnen noemen, vanuit een andere mindset bezien. Eén van onze begeleiders wist niet zo goed raad met haar en haalde mij erbij. Ze had hem uitgescholden en een fles naar zijn hoofd gegooid. Ik ging bij haar zitten en vroeg hoe het met haar was. Ik kon haar diepe pijn voelen, en voelde hoe klein gehouden ze was. Ze antwoordde: ‘Oh, goed hoor’, en deed een bloemetje in mijn haar. Ik loste de begeleider af die uiterst verbaasd was dat ze zomaar praatte, ging lekker in het zonnetje liggen en nodigde haar uit hetzelfde te doen. Urenlang bleef ze vlak bij me in de buurt, zonder dat we een woord wisselden, en speelde ze als een klein kindje met alles wat ze tegenkwam. De demon was niets anders dan een daemon, wat in het Grieks beschermengel betekent. Zou ik daar sjamanistische uitdrijvingsrituelen op los moeten laten? Dat zou zeker spectaculair zijn, ze zou ontploft zijn en ‘bewijzen’ dat ze bezeten is. In werkelijkheid moest ik buigen voor haar beschermer, waardoor hij mij beloonde met een bloemetje in mijn haar.
Koester, met een liefhebbende geest, meer dan een kind,
De vijandige goden en demonen van het schijnbare bestaan,
En omring jezelf teder met ze.
Machig Labdrön 1055 – 1145
Lars Faber is auteur van boeken als De Gewijde Reis (gratis E-book), De Heldenreis, Matrix Guerrilla en Leef groots.NU Meer info: www.degewijdereis.nl
____________________
Die kwaadaardige mannelijke en vrouwelijke demonen
Die voor ontelbaar veel verdriet en belemmeringen hebben gezorgd
Lijken echt voordat je de verlichting hebt bereikt.
Maar als je hun ware natuur realiseert,
Worden ze beschermers,
En door hun hulp en bijstand
Kun je talrijke vaardigheden verwerven.
Milarepa 1052-1135