Jarenlang heb ik geworsteld met de begrippen ziel en geest. Maar, ik ben eruit. Samengevat heb ik de volgende visie daarop.
De ziel is het resultaat van de evolutie, maar dan op etherisch niveau. Ieder mens heeft een zielenlichaam dat is opgebouwd uit uiterst kleine lichtdeeltjes; een lichtlichaam. Het zielenlichaam wordt ook wel het etherische, of energielichaam genoemd. Heel bijzonder is dat de menselijke ziel een samenvoeging blijkt te zijn van minerale intelligenties, plant- en dierenzielen. Steeds geldt dat uit een verzameling lagere zielen na een transformatie proces een hogere – etherische – ziel ontstaat. De menselijke ziel is de top van dit evolutionaire proces.
Er zijn twee grote verschillen met de Darwinistische evolutietheorie. De eerste is dat de evolutie de ontwikkeling van een menselijke ziel dient die op een later en zelf bepaald moment, in een fysiek lichaam incarneert. Het tweede punt is dat de drijfveer van de evolutie niet op concurrentie berust, maar geheel volgens een door God vastgestelde orde verloopt. Iedereen die zich een beetje in het uiterst ingenieuze mechanisme van een fysiek lichaam en haar biljoenen cellen verdiept, kan gemakkelijk tot deze conclusie komen.
Miljoenen zaadcellen dragen bij de bevruchting hun levensenergie over aan een rijpe eicel en wekken zo het leven daarin op. Wanneer het kindje volgroeid is, wordt vlak voor de geboorte, in de streek van het etherische hart van de ziel een onnoemelijk fijn blaasje gevormd. God legt daarin een eens gevallen geest. Deze geest is in wezen een goddelijke vonk, die op dat moment echter nog niet echt leeft. Hij verkeert in het zelfde stadium als dat toen hij nog in de materie gevangen was.
In de kinderjaren is de ziel helemaal één met haar stoffelijke lichaam, dat slechts een voertuig voor de ziel is. De dagelijks gebeurtenissen vormen de geestelijke indrukken waarmee die geest in het hart van de ziel zich voedt. Het kind ervaart allerlei dingen en leert ook denken. Er ontwikkelt zich een bewustzijn en dat stimuleert de geest die zo rond de pubertijd wakker wordt.
In die periode neemt de geest geleidelijk aan het roer van de ziel over en hij wordt de baas. In de pubertijd treden vaak grote veranderingen in een kind op, wat wij gewoonlijk toeschrijven aan de hormonen. Maar in werkelijkheid is het de geest die een wordt met zijn etherische zielen- en stoffelijke lichaam. Na een jaar of zeven is ook dit proces voltooid en staat een jong volwassene op eigen benen. Een eens gevallen geest heeft nu de kans om zich te bevrijden van zijn stoffelijke en etherische lichaam. Hij kan weer een vrije geest worden, wanneer hij zich vervolmaakt in de liefde.
De geest ontvangt de talenten die van het zielenlichaam afkomstig zijn en hij heeft natuurlijk zijn eigen geaardheid. Zijn bewustzijn is allereerst op zijn denken en voelen gericht en als een jongeman of vrouw begint hij aan zijn geestelijke ontwikkeling.
Wij zijn zo`n geest en wij werken allemaal op de een of andere manier aan onze geestelijke – spirituele – ontwikkeling. Het is mijn overtuiging dat wij daarbij ons alleen op de ontwikkeling van liefde moeten richten. En met liefde bedoel ik onder andere verdraagzaamheid, de kunst van het vergeven, oprechte vriendelijkheid, op geen enkele manier macht gebruiken, altijd eerlijk zijn en bovendien er niet aan twijfelen dat God onze geestelijke Vader is en dat Hij de evolutionaire weg door de materie voor ons heeft geschapen zodat wij weer een vrije geest kunnen worden. En een vrije geest is een geestelijk mens dat weer volgens Zijn orde van de liefde heeft leren leven. Eenmaal uit het stoffelijke en etherische lichaam, leven we als een vrije geest in Gods sfeer van liefde (warmte) en licht (wijsheid). Puur en zuiver bewust-zijn.
Soortgelijke verhalen vind je op http://www.piramidai.nl
Joh